Big Tobacco, Tiny Targets

“Big Tobacco, Tiny Targets”

Campanie susținută de studenții mediciniști și farmaciști din România

 

Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR) și Federația Asociațiilor Studenților Farmaciști din România (FASFR) își exprimă sprijinul pentru reducerea consumului de tutun din România, în special în rândul tinerilor. Ne dorim să fim un partener constant al tuturor actorilor din sănătate, pentru a contribui la consolidarea sănătății publice din România.

Legislația de control al tutunului în România (legea 349/2002, legea 457/2004, legea 201/2016 și actele subsecvente) este neuniformă și cu lacune determinate de momentul adoptării ei cronologice sau de diverse interferențe ale industriei producătoare de tutun. Afirmația de mai sus este susținută de cifrele statistice, conform cărora România este situată pe locul 4 în Europa în topul adolescenților care fumează săptămânal, procentul fumătorilor foarte tineri fiind de 5 ori mai mare față de cel din SUA.

Una dintre cauzele care a generat această poziție a României în statistici este reprezentată de expunerea minorilor la publicitatea agresivă din media şi la acţiunile de promovare agresive a produselor de tutun. Deși mijloacele de promovare a țigărilor obișnuite sunt interzise, producătorii desfășoară o campanie din ce în ce mai agresivă pentru atragerea  de noi utilizatori pentru produsele noi pe bază de tutun. Acestea utilizează o tehnologie fără ardere, care reușește să atragă tinerii datorită unui design modern însoțit de promisiunile unor aparente efecte nocive mai reduse. Studii sponsorizate de marile companii de tutun sunt contrazise de cercetări independente, aceste sisteme „revoluționare” fiind la fel de nocive, iar din anumite perspective, chiar mai dăunătoare decât țigaretele clasice.

Modalitățile de promovare a industriei tutunului includ panouri publicitare de mari dimensiuni, diferite promoții sau oferte pentru produse din tutun sau chiar țigarete gratuite, cât și amplasarea produselor în locurile cu maximă vizibilitate de către magazine, vânzători stradali și alți comercianți din apropierea unităților de învățământ. O astfel de promovare toxică are ca unic scop crearea unor dependențe ce influențează ireversibil sănătatea tinerilor captivați de aceste produse. Efectele distructive ale consumului de tutun, indiferent de forma sub care se prezintă, produc boli cronice și letale.

Propunem modificarea legislației anti-tutun, astfel încât prevederile să poată fi aplicate în mod unitar tuturor produselor din tutun, inclusiv celor fără ardere. De asemenea, susținem  restricționarea oricărei forme de reclamă, promovare și sponsorizare, care promovează produse ce au în componența lor tutun printr-o modalitate falsă și înșelătoare, ce poate determina crearea unei impresii eronate cu privire la caracteristicile produsului și efectele sale asupra sănătății.

FASMR și FASFR, în calitate de reprezentanți ai viitorilor medici și farmaciști din România trag un semnal de alarmă privind creșterea promovării produselor din tutun, inclusiv a celor fără ardere, fapt ce reprezintă o amenințare a sănătății publice, în special la nivelul tinerei generații. Ne manifestăm îngrijorarea în ceea ce privește modul de prezentare al acestor produse, care este subliminal și manipulator și are un impact distructiv la nivelul populației. Direcțiile tinerei generații ar trebui îndreptate spre promovarea educației și a sportului, în locul obiceiurilor ce le vor distruge cu siguranță sănătatea pentru toată viața.

În final, susținem orice măsură care poate fi luată pentru stoparea acestei ofensive, totodată propunând o serie de măsuri pentru scăderea prevalenței bolilor netransmisibile, acestea fiind cauza a peste 70% dintre decesele înregistrate la nivel mondial.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *