Prevenție și automedicație responsabilă

 

Rolul comunicării în educația pentru sănătate

Într-un context global marcat de cheltuieli pentru sănătate în creștere, ce conduc la împovărarea sistemelor de sănătate, îngrijirea personală este privită de tot mai multe state ca o modalitate de a diminua aceste presiuni. Ce înseamnă concret acest lucru?

În domeniul sănătății, conceptul de îngrijire personală este utilizat pentru a desemna noțiunile de prevenție și de automedicație responsabilă drept soluții eficiente, cu impact pozitiv pe termen lung asupra stării generale de sănătate. La nivel european, spre exemplu, conform unui studiu realizat de AESGP, valoarea socială și economică a îngrijirii personale se datorează faptului că oamenii auto-gestionează probleme uzuale de sănătate, intervenția din partea profesioniștilor din domeniul sănătății fiind minimă, ceea ce aduce sistemelor de sănătate europene economii de peste 1,6 miliarde de EUR.

Spre deosebire de alte sisteme care funcționează deja cu succes la nivel european și internațional, sistemul românesc de sănătate este unul bazat pe tratament și nu pe prevenție și educație. Sănătatea românilor, așa cum este reprezentată ea la nivel de cifre, nu poate decât să ne îngrijoreze, întrucât toți indicatorii de sănătate ne plasează pe ultimele poziții din Europa. Astfel, românii au o speranță de viață sub media europeană. În timp ce în România, speranța de viață a bărbaților este de 71 de ani, iar a femeilor de 79 de ani, în țări precum Germania, Marea Britanie, Italia, Spania speranța de viață a bărbaților este de peste 78 de ani, iar a femeilor de peste 83 de ani.

Mai mult, în România există o diferență notabilă între speranța de viață și speranța de viață în condiții bune de sănătate (estimată la 59 de ani și în continuă scădere), ceea ce arată că o mare parte a populației își petrece o perioadă semnificativă din viață în suferință .

Toate acestea în contextul în care România alocă cheltuielilor cu sănătatea 33% din media europeană, iar populația se confruntă cu un fenomen general de îmbătrânire, ponderea populației de peste 50 de ani fiind așteptată să crească de la 36% în anul 2015 la 43% în anul 2020 . O pondere mai mare a populației vârstnice implică o cerere crescută pentru medicamente și contribuie in mod negativ la finanțarea sistemului de sănătate, prin modificarea bazei de contribuabili și a magnitudinii contribuțiilor.

Toți acești factori subliniază nevoia de educație și prevenție în sistemul de sănătate din România, care, pe termen lung, s-ar traduce într-o îmbunătățire a indicatorilor stării de sănătate. Multe dintre afecțiunile cu care se confruntă astăzi românii ar putea fi prevenite. Pentru aceasta, este nevoie de programe de prevenție eficiente, implementate pe termen lung și adresate nu doar publicului adult, ci și copiilor . Din această perspectivă, prevenția și autogestionarea propriei stări de sănătate cu ajutorul produselor din categoria medicamentelor fără prescripție medicală, suplimentelor alimentare și dispozitivelor medicale de uz personal ar trebui să ocupe un rol central în menținerea și îmbunătățirea sănătății individuale. Încurajarea prevenției și a automedicației responsabile au potențialul de a contribui, pe lângă ameliorarea stării generale de sănătate a românilor pe termen lung, și la diminuarea presiunii exercitate asupra sistemului de sănătate.

Însă pentru a realiza acest lucru, este nevoie de comunicare, de informare coerentă și constantă și de educare la nivelul publicului. Iar pentru a avea consumatori informați, care să poată autogestiona propria stare de sănătate, aceștia au nevoie să aibă acces la informații corecte, relevante, într-un format accesibil, așa cum reiese din studii desfășurate la nivel național. Este responsabilitatea comunicării comerciale de a se adapta la nevoile si la nivelul de înțelegere ale consumatorului local si de a-i oferi acestuia informații corecte despre produsul căruia i se face publicitate. Astfel, consumatorul este cel care va alege produsul într-un mod informat.

Într-o societate ideală, consumatorul trebuie să aibă responsabilitatea de a-şi lua informațiile din surse sigure. Acest lucru nu se poate întâmpla fără creșterea gradului de educare a acestuia. De asemenea, internetul si platformele de socializare au creat, si vor continua sa creeze, noii medii de informare si interacțiune. Pentru a pune în context această oportunitate de a implica și de a abilita consumatorul român să își autogestioneze propria stare de sănătate, trebuie să-i punem la dispoziție informații corecte, relevante, într-un format accesibil.

În ceea ce privește publicitatea, de cele mai multe ori principala sursă pentru cetățeni de a fi informați cu privire la alegerea unui produs, producătorii de medicamente, în special, sunt obligați să urmeze reglementări în vigoare prin care se asigură că informațiile furnizate consumatorilor sunt adecvate ca și conținut. Acest lucru se referă, în special, la etichetare, publicitate și toate notificările cu privire la siguranța medicamentelor eliberate fără prescripție medicală. Prin comunicarea la aceste categorii de produse se vizează nu doar informarea corectă a consumatorilor, ci și responsabilizarea acestora.

Consumatorul trebuie să știe și să fie conștient că, deși se eliberează fără rețetă, anumite produse din categoria OTC- urilor, suplimentelor alimentare și dispozitivelor medicale ar trebui să fie consumate la recomandarea medicului sau farmacistului, aceștia având un rol foarte important în promovarea îngrijirii personale și a prevenției. Farmacistul, spre exemplu, ocupă un loc central în decizia de cumpărare. Recomandarea clară a farmacistului și adaptată nivelului de înțelegere și nevoilor fiecărui pacient va asigura un tratament administrat corect și conform indicațiilor de pe eticheta, cutia, flaconul și/sau prospectul de prezentare a produsului. Relația farmacist-pacient este văzută ca un schimb reciproc avantajos, ȋn care farmacistul dă dovadă de competență si angajament, ajutând pacientul sa determine în ce situație este adecvată automedicația responsabilă sau în ce măsura este nevoie de îngrijire medicală. Cu atât mai mult cu cât studiile arată că farmacistul se bucură de încrederea publicului, alături de medicul de familie, fiind o sursă credibilă și relevantă de informații .

Credem că soluția nu este de a reduce automedicația, cât mai degrabă de a educa și informa corect consumatorul pentru ca automedicația să devină un act responsabil, cu beneficii reale asupra stării de sănătate a acestuia. Pentru a veni in întâmpinarea nevoilor romanilor si pentru a face fata provocărilor cu care aceștia se confrunta, plănuim să demaram campanii de informare care să contribuie la îmbunătățirea continuă a educației pentru sănătate și creșterea nivelului de responsabilitate în prevenirea si tratarea afecțiunilor cu produse din categoria medicamentelor pe care asociația le reprezintă.

Untitled-1Diana Mereu, Director Executiv RASCI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *